شارژ کارتریج

معرفی اجزای تشکیل دهنده ی کارتریج

معرفی اجزای تشکیل دهنده ی کارتریج

کارتریج یکی از قطعات اصلی تشکیل دهنده ی پرینتر ها می باشند. در این مقاله سعی داریم به معرفی اجزای تشکیل دهنده ی کارتریج بپردازیم جهت آشنایی با آن ها متن زیر را با دقت مطالعه فرمایید.

پرینترها امروزه به یکی از ضروری ترین دستگاه ها و تجهیزات تمامی ادارات و شرکت ها تبدیل شده اند. این وسیله های کاربردی از قطعات مختلفی تشکیل می شوند یکی از اصلی ترین قطعات کارتریج می باشد که به کمک آن چاپ بر روی برگه ها انجام می شود. در واقع کارتریج ها جزو مواد مصرفی تمامی پرینتر ها محسوب می شوند. کارتریج خود از قطعات مختلفی تشکیل می شود که کیفیت چاپ پرینترها در گرو عملکرد صحیح و درست اجزای تشکیل دهنده ی کارتریج می باشد.

کارتریج ها در واقع منبع تامین کننده رنگ برای چاپ صفحات می باشند که با توجه به نوع پرینتر کارتریج ها در دو دسته ی کارتریج لیزری برای پرینتر های لیزری و کارتریج های جوهر افشان برای پرینتر های جوهر افشان تقسیم می شوند. مواد مصرفی در کارتریج های جوهر افشان جوهر می باشد و در کارتریج های لیزری مواد مصرفی نوعی پودر به نام تونر می باشد که کار چاپ بر روی صفحات را انجام می دهند.

اجزای تشکیل دهنده ی کارتریج

کارتریج ها از قطعات مختلف و بسیار حساسی تشکیل شده اند که هر کدام دارای وظایف مشخصی می باشند. اختلال در هر یک از این قطعات کیفیت و کارایی پرینتر را تحت تاثیر قرار می دهند. شاید با واژه کاست برخورد کرده باشید ، در واقع به بدنه ی اصلی کارتریج کاست گفته می شود که اجزای تشکیل دهنده ی کارتریج در کاست واقع شده اند. اکنون به معرفی اجزای تشکیل دهنده ی کارتریج می پردازیم.

اجزای تشکیل دهنده ی کارتریج
اجزای تشکیل دهنده ی کارتریج

برای ثبت سفارش انواع کارتریج پرینترها در امداد چاپگر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

021-88532480

09102221293

09102221294

09102221295

درام از اجزای کارتریج می باشد.

درام یکی از قطعات حساس کارتریج ها می باشد که به شکل استوانه سبز رنگ آلومینیومی است. که با مواد خاصی پوشیده شده است که با جذب نور دارای خواص الکتریکی می شود و تونر را به جود جذب می کند. جنس مواد تشکیل دهنده ی درام قبلا از جنس سیلنیوم بود اما به خاطر سمی بودن این ماده امروزه درام را از مواد آلی می سازند.

از آنجایی که درام کارتریج یک قطعه بسیار حساس می باشد باید در هنگام شارژ کارتریج توجه ویژه ای به آن داشت و در هنگام خارج کردن آن از اعمال فشار یا ضربه به آن خوداری کرد. در صورت ضربه خوردن  آسیب دیدن درام کیفیت و رنگ پرینت پایین می آید و صفحاتی با پرینت کم رنگ و گاها تمام سیاه چاپ می شود.

درام کارتریج
درام از قطعات اصلی کارتریج می باشد.

در مورد شارژ کارتریج های لیزری لزوما بعد از دو یا سه بار شارژ کردن آن ها باید درام کارتریج توسط متخصصین تعویض شود.

هد از قطعات اصلی کارتریج می باشد.

هد یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده کارتریج های جوهر افشان می باشد که دارای منافذ ریز زیادی است و از طریق این منافذ جوهر بر روی برگه ها انتقال داده می شود. هنگام دوباره پرکردن کارتریج های جوهری باید مواظب باشید این منافد مسدود نشوند. در صورتی که این منافذ ریز به هر دلیلی مسدود شوند کیفیت چاپ را تا حد زیادی کاهش می دهند.

هد کارتریج
هد از اجزای کارتریج می باشد.

بلید از اجزای کارتریج می باشد.

بلید نیز یکی دیگر از قطعات کارتریج ها می باشد که در روند چاپ تاثیر گذار می باشد. به این قطعه تیغه ی تمیز کن نیز گفته می شود که جهت بالا بردن کیفیت چاپ و تمیز کردن مواد باقی مانده بر روی درام و فوم رول کاربرد دارد. در صورت ایجاد هر گونه مشکل در این قطعه کیفیت چاپ بسیار افت می کند.

بلید قطعه ای از جنس پلاستیک یا فولاد می باشد که کار آن پاک کردن و یا منتقل کردن و روان ساختن تونر در کارتریج می باشد . به طوری که وظایف بلید شامل کنترل تونر بر روی مگنت و نگه داشتن تونر بر روی درام برای انجام چاپ می باشد و همچنین کار تمیز کردن سطح درام بعد از هر بار چرخش کامل می باشد.

آسیب دیدن بلید بیشتر مربوط به پارگی پلاستیک قسمت سر آن می باشد که خود نیز باعث خراب شدن و مختل شدن کار فوم رولر می شود که کار چاپ برگه ها را متوقف می کند.

برای ثبت سفارش انواع کارتریج پرینترها در امداد چاپگر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

021-88532480

09102221293

09102221294

09102221295

مخزن تونر یا جوهر از اجزای کارتریج می باشد.

مخزن تونر یا جوهر به قطعه ای گفته می شود که در تمامی کارتریج ها وجود دار و وظیفه آن نگهداری از تونر یا جوهر می باشد و در هنگام شارژ کارتریج مواد مصرفی را به داخل این قسمت منتقل می کنند. مخزن تونر یک قطعه پلاستیکی سیاه رنگ می باشد که با خارج کردن کارتریج از پرینتر به خوبی مشاهده می شود.

ظرفیت مخزن کارتریج های فابریک معمولا 100 گرم می باشد ولی در کارتریج های دیگر این ظرفیت افزایش یافته و تا 120 گرم هم تونر یا جوهر را در خود جای می دهند.

مخزن تونر یا جوهر هیچ گونه خرابی یا ایرادی در آن به وجود نمی آید فقط گاهی اوقات ممکن است باعث شود پرینترها کارتریج را نشناسد.

مگنت از قطعات اصلی کارتریج می باشد.

مگنت یکی از اجزای مهم کارتریج محسوب می شود. این قطعه با نام های آهنربا و یا غلطک شارژ اولیه نیز شناخته شده می باشند. مگنت هم اندازه درام کارتریج می باشد. مگنت در واقع یک قطعه ربط دهنده یا رابط میان مخزن تونر و درام می باشد. در واقع مگنت باعث می شود درام به عنوان یک لوله باردار شده  تونر را به خود جذب کند و بر روی کاغذ منتقل کند. در صورت هر نوع ایراد یا خرابی مگنت پرینتر کار چاپ تصاویر بسیار کم رنگ انجام می شود.

مگنت کارتریج
مگنت از قطعات اصلی کارتریج می باشد.

 همزن از اجزای کارتریج می باشد.

همزن یکی از قطعات کاربردی کارتریج می باشد که در مخزن تونر یا جوهر قرار می گیرد و کار همزن انتقال تونر و یا جوهر به صورت یکنواخت به درام یا هد کارتریج می باشد.

پیشنهاد ویژه: مشکلات رایج در پرینترهای HP و راه های رفع آن

فوم رول از اجزای مهم کارتریج می باشد.

یکی دیگر از قطعات بسیار مهم و کاربردی در کارتریج ها فوم رول می باشد. گاها فوم رول را با نام غلطک توسعه دهنده نام می برند. وظیفه ی فوم رول این است که هنگام عبور کاغذ از روی درام باعث تماس بیشتر و حداکثری کاغذ و درام شود که این نیز موجب انتقال تونر بر روی کاغذ می شود. با توجه به اینکه تمامی قطعات یک کارتریج به صورت همگام کار می کنند وجود هر گونه نقص یا ایراد در یکی از این قطعات موجب نقص در روند چاپ و کار کارتریج می شود.

وجود هر گونه آسیب در قطعه فوم رول موجب آسیب دیدن و مختل شدن کار دیگر اجزا می شود. با توجه به اینکه کار فوم رول تمیز کردن ضایعات باقی مانده بر روی درام می باشد ، در صورت آسیب دیدن یا ضربه دیدن هر قسمت از فوم رول آن قسمت از دام پاک نمی شود و هنگام چاپ جای آن بر روی کاغذ باقی می ماند. در صورت چاپ یک صفحه کاملا سیاه توسط پرینتر به معنی این می باشد که فوم رول در کارتریج جای گذاری نشده است. خود فوم رول توسط قطعه ای به نام بلید پاک سازی می شود.

توجه داشته باشید که اگر در روند چاپ یک کلمه هنگام تکرار شدن هر بار کم رنگ تر شود  دلیل آن به وجود آمدن نقص و خرابی در فوم رول می باشد. فوم رول را باید بعد از تعداد مشخصی برگه پرینت گرفته شده تعویض کرد.

شاتر درام از قطعات کارتریج می باشد.

شاتر درام نیز یکی دیگر از قطعات کاربردی کارتریج می باشد که وظایف مخصوص به خود را دارد و در روند چاپ تاثیر گذار می باشد شاتر درام یک قطعه می باشد که وظیفه آن محافظت از درام هنگام قرار گرفتن در معرض نور می باشد و در هنگام جابجایی کارتریج وظیفه شاتر درام  محافظت از درام را بر عهده دارد. به وجود آمدن هر گونه اختلال یا اشکال در شاتر درام موجب خرابی درام و ایجاد اختلال در روند چاپ می شود.

چیپست کارتریج از اجزای کاربردی کارتریج می باشد.

چیپست یکی از قطعه های موجود در کارتریج ها می باشد ، در واقع  چیپست  برد الکترونیکی بسیار ظریف و حساس می باشد که بر روی  کارتریج قرار می گیرد . وظیفه ی چیپست انتقال وضعیت و اطلاعات میزان کارکرد و تعداد صفحات چاپ شده به پرینتر می باشد . به زبان ساده تر چیپست  قطعه مدار یا بردی است که صفحات پرینت گرفته شده توسط چاپگر را حساب می کند و هنگام  رسیدن صفحات به تعداد مشخص باعث می شود کارتریج متوقف شود. در صورت متوقف کردن کارتریج توسط چیپست هنگامی که به تعداد خاص نرسیده باشد باید برای رفع این ایراد چیپست کارتریج را تعویض یا ریست کنید.

چیپست کارتریج
چیپست کارتریج

مخزن ضایعات از اجزای کارتریج می باشد.

مخزن ضایعات یکی از اجزای اصلی کارتریج ها می باشد. در واقع این مخزن جایگاهی برای تجمع آلودگی هایی می باشد که بلید از فوم رول جدا می کند ،  همچنین تمامی ضایعات و آلودگی های روی درام که توسط فوم رول از درام جدا می شود در این مخزن جای می گیرد. مخزن ضایعات کمتر دچار خرابی می شود و یا هیچ گونه ایرادی در روند کار پرینت وارد نمی کند چون نقصی در آن ایجاد نمی شود. اما گاهی اوقات باعث می شود پرینتر کارتریج را نشناسد.

حال که با تمامی قطعات موجود در کارتریج ها آشنا شدید می توانید در هنگام شارژ کارتریج این قطعات را به خوبی شناسایی و بررسی کنید و در صورت ایجاد هر گونه نقص یا ایرادی در آن ها این قطعات را تعویض کنید. البته برای حفظ کیفیت کارتریج خود بهتر است کار شارژ کارتریج و تعویض قطعات آن را به متخصصین این امر واگذار کنید.

شما می توانید جهت شارژ کارتریج خود توسط تونر گرید a با مرکز امدادچاپگر تماس حاصل نمایید. لازم به ذکر است تکنسین های شرکت امدادچاپگر جهت شارژ کارتریج مخزن موجود در کارتریج را به وسیله تونر با کیفیت کاملا پر می نمایند. و در این صورت شما می توانید چاپ حداکثری را تجربه نمایید. جهت شارژ کارتریج و یا تعمیر پرینتر در محل کافیست با مرکز امدادچاپگر تماس حاصل نمایید. سرویس ایاب و ذهاب نیز در این مرکز کاملا رایگان می باشد.

شما کاربران گرامی می توانید جهت دریافت سرویس شارژ کارتریج در محل با تکنسین های امدادچاپگر در تماس باشید. شما همچنین می توانید جهت دریافت آخرین اطلاعات روز دنیا در زمینه پرینتر های نوظهور و قدیمی به بخش مقالات سایت امداد چاپگر مراجعه کنید. برای استفاده از خدمات بی عیب و نقص این مرکز می توانید از طریق آنلاین و یا از طریق شماره های 02188532480، 09102221293 الی 09102221295 با این مرکز ارتباط برقرار کنید.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن