سیستم چاپ هلیوگراور چیست؟

سیستم چاپ هلیوگراور چیست؟ | در روش چاپ هلیوگراور سطح تن پلات یک دست و پیوسته روی سیلندر قرار گیرد، مرکب از آن میریزد و به اصطلاح شُره میکند. در چاپ هلیو حروف بسیار نازک نیز به صورت ترام چاپ میشوند. بهترین مشخصه تشخیص این روش چاپی، این است که کناره های حروف زیر ذره بین، به صورت رنجه دار دیده میشوند لبه آنها ناصف است.
شما کاربران گرامی می توانید جهت دریافت سرویس شارژ کارتریج در محل با تکنسین های امدادچاپگر در تماس باشید. شما همچنین می توانید جهت دریافت آخرین اطلاعات روز دنیا در زمینه پرینتر های نوظهور و قدیمی به بخش مقالات سایت امداد چاپگر مراجعه کنید. تکنسین های مجرب شرکت امدادچاپگر جهت شارژ کارتریج همواره از تونر گرید a (با کیفیت ترین تونر) استفاده می نمایند به همین دلیل چاپی با کیفیت بالا و بی عیب و نقص به شما کاربران گرامی ارائه می دهند. همچنین با پر کردن مخزن کارتریج شما می توانید چاپ حداکثری را تجربه نمایید. سرویس ایاب و ذهاب نیز در مرکز امدادچاپگر کاملا رایگان می باشد. کافیست با ما تماس حاصل نمایید.
شما همچنین می توانید جهت شارژ کارتریج اچ پی خود نیز با ما تماس حاصل نمایید. پس از ثبت سفارش تکنسین های ما در محل حاضر شده و با استفاده از ابزار و تجهیزات پیشرفته اقدام به شارژ می نمایند. سرویس ایاب و ذهاب نیز کاملا رایگان می باشد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله شارژ کارتریج مراجعه نمایید.
کاربران گرامی توجه داشته باشید که استفاده از تونر با کیفیت در شارژ کارتریج پرینتر بسیار حائز اهمیت می باشد. زیرا تونر نامناسب می تواند به کارتریج شما صدمه زده و همچنین چاپی نامناسب و با کیفیت پایین را به شما ارائه دهد. این موضوع در مورد تمامی کارتریج ها اعم از رنگی و سیاه سفید صدق می کند. پیشنهاد می شود در انتخاب مرکز شارژ کارتریج دقت لازم را داشته باشید. با توجه به تغییر اساسی قیمت ها، ما باید انتظار تغییر قیمت شارژ کارتریج را هم داشته باشیم. در صورتی که بعضی از مراکز تغییر قیمت ندارند و یا با قیمتی بسیار پایین شارژ کارتریج را انجام می دهند، می تواند خیلی شک برانگیز باشد. پیشنهاد می شود به جهت عدم آسیب رسیدن به کارتریج خود و همچنین داشتن چاپی با کیفیت و با تعداد بالا، هرگز از این مراکز استفاده ننمایید. شرکت امدادچاپگر با توجه به سابقه ای طولانی و درخشان در زمینه شارژ کارتریج، آماده ارائه انواع خدمات اعم از شارژ کارتریج و تعمیر آن و همچنین تعمیر پرینتر در محل می باشد.
رضایت شما افتخار ماست.
مقایسه سیستمهای چاپی
سیستمهای مختلف چاپ را از نظر چگونگی سطح مرکب گیری روی فرم چاپی به چند دسته تقسیم میکنند:
• برجسته (لترپرس)
• همسطح (افست)
• گود (هلیوگراور)
هلیوگراور طریقه ای است که در حال پیشرفت کامل است. در حال حاضر در ایران ماشینهای پیشرفته ای در حال کار است که با سیستمهای کنترل انطباق که همان میزان کردن رنگها بر روی هم میباشد، سیستم کنترل غلظت مرکب بر روی آنها نصب شده که میتواند حداکثر تا سرعت ۲۵۰ متر در دقیقه کار کند.
برای ثبت سفارش شارژ کارتریج در محل و یا تعمیر پرینتر در محل در امداد چاپگر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید
021-88532480
09102221293
09102221294
09102221295
چاپ گود
سیستم چاپ هلیوگراور و یا چاپ گود یکی از بهترین سیستم های چاپ در دنیا محسوب میشود. هلیوگراور (چاپ گود) عبارت است از: سیلندرهایی که طرح مورد نظر بر روی آن به وسیله ماشینهای لیزری یا بوسیله شیمیایی به صورت گود ساخته میشود. در عمل چاپ حفره ها و گودی های روی سیلندر پر از مرکب میگردد و سطح سیلندر به وسیله تیغه دکتر بلید پاک و بعداً عمل چاپ انجام میشود.
آماده سازی چاپ گود که تکامل همان کنده کاری روی فلز است امروزه بسیار پیشرفت کرده است. شاید مؤثرترین پیشرفت های تکنولوژی پیش از چاپ در روش چاپ هلیوگراور به وقوع پیوسته باشد. چون امروزه مجموع اسکنر و کامپیوتر، اطالعات مربوط به تفکیک رنگی و صفحه لی آوت شده، توسط لیزر روی سیلندر کپی میشود و سیلندر رنگهای مختلف، بدون کمترین خطا از این طریق ساخته میشود.
ترام در چاپ هلیوگراور
هلیوگراور کارهایی را با ترام ۱۰۰ خط و ۱۲۰ خط در سانتیمتر نیز چاپ میکند، به همین دلیل طیف رنگها و تغییرات پیوسته آنها، لطافت و زیبایی خاصی به کار میبخشد. ترام های ۱۰۰ و ۱۲۰ خط در سانتیمتر معمولا برای کارهایی است که روی کاغذ چاپ میشود و روی سلفون که جذب مرکب آن کم است تا ترام ۸۰ استفاده میشود. دانه های ترام هلیو همه به یک اندازه اند. در مرحله اسیدکاری نیز باید توجه شود که کیفیت ترام ها حفظ شود
مزایای چاپ گود
محصول چاپ با ماشین هلیوگراور بسیار بهتر از دیگر چاپ ها میباشد و مزیتهای آن عبارت است از:
- خشک شدن سریع مرکب
- بی بودن آن
- قابل استفاده برای تیراژهای بالا که میتواند از هر سیلندر آن تا یک میلیون یا بیشتر چاپ گرفت .
- بر روی فیلم های بسته بندی فویلهای آلومینیومی، کاغذ، مقوا، پارچه و حلبهای بسته بندی تقسیم هلیوگراور چاپ مینماید.
- چاپ مجلههای پرتیراژ برای کم تیراژ مقرون به صرفه نیست.
- در چاپ هلیوگراور علاوه بر انواع فیلمهای بسته بندی، میتوان از کاغذ متوسط و با گیرایی مرکب بالا نیز استفاده نمود مشروط بر اینکه سطح کاغذ صاف و هموار باشد
- مصرف کم مرکب؛ با وجود اینکه چاپ هلیوگراور پررنگ تر به نظر میرسد.
اجزای متشکله ماشین هلیوگراور
بعضی از ماشین های هلیوگراور شیت (ورق) به شیت، رول به شیت، رول به رول می باشند. در چاپ هلیوگراور عمل چاپ به صورت مستقیم صورت می پذیرد و سیلندر حکاکی شده در وان مرکب به گردش درمی آید و به وسیله تیغه داکتر بلید سطح آن برداشته میشود و در گودی های سیلندر، مرکب باقی میماند. کاغذ و یا فویل از بین سیلندر چاپ و سیلندر فشار میگذرد به وسیله اندازه های فشار که توسط اپراتور تنظیم میشود از گودی ها برداشته میشود و بالفاصله به وسیله باد گرم، خشک و به چاپ بعد میرود (منظور در کارهای چندرنگ میباشد)
اجزای متشکله یک واحد ماشین هلیوگراور عبارت است :
- آماده سازی سیلندر
- مرکبدان
- تیغه دکتر بلید یا راکل
- سیلندر فشار
- فن های خشک کننده مرکب
- سیستم رول بازکن و رول جمع کن
آماده سازی سیلندر در چاپ هلیو گراور
طرح مورد نظر که باید چاپ شود، بر اساس طرح بر روی سیلندر کپی میشود. بعد از آماده کردن و اسیدکاری سیلندر سطح سیلندر به وسیله کروم سخت برای گرفتن تیراژ بالا از سیلندر چاپ.
نکته قابل توجه در آماده سازی سیلندر این است که هریک از روشهای چاپ دارای آماده سازی مخصوص خود است. مثالا برای چاپ لترپرس فرم بندی میکنند و سپس فرم را در ماشین قرار میدهند. در چاپ افست نیز آماده سازی پلیت در لیتوگرافی انجام میشود که در نهایت زینک را برای بستن به ماشین چاپ آماده میکنند. در چاپ گود وضع کمی متفاوت است؛ به این معنی که خود سیلندر چاپ را به عنوان فرم چاپ، آماده میکنند و به همین خاطر آماده سازی این روش چاپی را سیلندرسازی می نامند.
چاپ چند رنگ در چاپ هلیوگراور
در چاپ از رو، اول رنگ زرد، دوم رنگ قرمز، سوم رنگ آبی، چهارم رنگ مشکی میباشد و میتوانیم رنگهای اکلیلی نیز چاپ کنیم. مثل رنگ طالیی، نقرهای و مسی. اگر بخواهیم چاپ از پشت انجام دهیم رنگ اول مشکی، دوم آبی، سوم قرمز، چهارم زرد و پنجم سفید گچی قرار میدهیم. رنگهای طلایی، نقره ای چاپ کنیم رنگ سفید گچی را در آخر چاپ میکنیم، چون معمولا برای ترکیبی از چهار رنگ اصلی استفاده میشود که عبارت است از زرد، ماژنتا، سایان و مشکی.
به طور کلی اگر قطر سیلندر رنگ اول ۱۵۰ میلیمتر باشد سیلندر دوم هم باید ۱۵۰ میلیمتر باشد یا اینکه ۰/۰۱ میلیمتر بزرگتر باشد که حالت کشش فویل یا کاغذی که در ماشین چاپ میشود حفظ شود. در یک کار چهار رنگ، وقتی قطر سیلندر اول ۱۵۰ میلیمتر باشد نسبت افزایش قطر سیلندرهای بعدی به شرح زیر مناسب خواهد بود:
- سیلندر اول: ۱۵۰ میلیمتر
- سیلندر دوم : ۰۱/۰ + ۱۵۰ میلیمتر
- سیلندر سوم : ۰۲/۰ + ۱۵۰ میلیمتر
- سیلندر چهارم : ۰۳/۰ + ۱۵۰ میلیمتر
موارد ایمنی در چاپ هلیوگراور
باید به اپراتورهای ماشین آموزش داده شود که در موقع قرار دادن سیلندر چاپ در ماشین سرعت و یا انگشتر در دست نداشته باشند و به طور کلی دقت کنند که جنس سختی به سطح سیلندر فشار وارد نکند، چون سیلندر از جنس مس میباشد در برابر صدمات فیزیکی حساس بوده و میبایستی مراقبت ویژه در جهت جلوگیری از زخمی شدن سیلندر به کار گرفته شود.
از نکات دیگری که باید در نظر داشت این است که بعد از اتمام ساعت کار، پس از آنکه مرکب چاپ برگشت داده شد، بایستی از تانکهای سیلندر را به وسیله حاله ای مورد استفاده در مرکب، به وسیله پارچه ای که پُرز ندهد، تمیز کرد، به طوری که در گودی های ترام سیلندر، مرکب باقی نمانده باشد.
کپی در چاپ هلیوگراور
در سیستم هلیوگراور همیشه از فیلم پوزتیو استفاده میشود که پس از مونتاژ آن روی سیلندر کپی میکنند. گفتنی است که در سیستم هلیوگراور باید همیشه فیلمها یک تکه باشند و نمیتوان مثل افست، فرم مونتاژ شده از قطعات مختلف را استفاده کرد. زیرا همان تکههای فیلم، روی سیلندر خط میاندازد به همین منظور فیلمهای کارهای کوچک مثل تمبر همه روی یک فیلم در کنار هم بوسیله ماشین تکثیر میشوند و یک فیلم یک پارچه پوزتیو به دست می آید.
روشهای تهیه سیلندر در چاپ هلیوگراور
دو روش تهیه سیلندر وجود دارد: یکی مستقیم و دیگری غیر مستقیم. روش اول امروزه رواج بیشتری دارد و هنوز هم از روش دوم در موارد خاصی استفاده میشود. در زیر به طور مختصر مراحل انجام کار در هریک از روشهای زیر شرح داده میشود :
- روش مستقیم
- حساس کردن سیلندر با استفاده از ماده حساس کننده. این کار ممکن است به صورت اسپری و یا به صورت اتوماتیک انجام شود.
- چسباندن فیلم روی سیلندر حساس شده
- نور دادن با اشعه
- ظهور سیلندر با داروی ظهور
روتوش سیلندر : به این معنی که اگر جایی سطح مس بیرون زده باشد، با قلمموی بسیار ظریفی آن را با الک میپوشانند. کنارههای سیلندر را نیز با این الک مخصوص میپوشانند. این کار را آسفالتکاری میگویند.
- سیلندر را با فروکلرور (اسید آهن) با غلظتهای مختلف آغشته میکنند. در نتیجه، هرجا که نور خورده است ثابت میماند و هر جا نور به آن تابیده نشده گود میشود. نقاط خاکستری که نور کمی از خود عبور دادهاند کمتر گود میشوند. زمان این کار قابل کنترل است (۱ تا ۳ دقیقه). غلظت اسید در این مدت تغییر نمیکند و دمای آن باید بین ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتیگراد باشد
- سطح سیلندر را با تولوئن میشوند تا ژالتین روی آن پاک شود و سطح مس کاملا صاف و پاکیزه گردد.
- برای زدودن اثر لکه های ناشی از اسیدکاری و جال دادن سطح سیلندر، آن را با پنبه آغشته به ماده جال دهنده پاک میکنند.
- نمونه گیری میکنند تا اگر احیاناً برخی نقاط سیلندر که باید گود شود، گود نشده باشد، آن را با قلم حکاکی گود کنند.
- سطح سیلندر را با بنزول تغییر میکنند که چربی آن گرفته شود.
- سیلندر را در وان اسید کاستیک میگذارند تا چربیزدایی و آماده آب کروم شود. برای باال بردن مقاومت است، چون مس نرم است.
- سیلندر پس از گرفتن الیه نازکی از آب کروم برای چاپ آماده است.
روش غیر مستقیم در چاپ هلیوگراور
روش غیر مستقیم کاربرد محدودی دارد ولی هنوز هم در بسیاری از کارهای فانتزی، از جمله در چاپ تمبر در انگلستان از این روش استفاده میشود. در این روش ابتدا روی یک کاغذ حساس عملیاتی انجام میدهند و سپس به کمک آن روی سیلندر کپی میشود
- حساس کردن کاغذ پیگمنت با محلول بیکرومات پتاسیم )در مواردی برای سرعت عمل، کاغذهای پیگمنت حساس شده درکارگاه موجود است ولی برای اینکه حساسیت آنها از دست نرود باید در یخچال نگهداری شوند.
- ترام دادن به کاغذ حساس (این کار معمولا با ترام شیشه ای صورت میگیرد.)
- فرم مونتاژ را روی کاغذ پیگمنت میگذارند و نور میدهند تا حروف و تصاویر روی آن کپی شود. فیلمهای مصرفی در کپی غیر مستقیم هلیوگراور، هافتون (بدون ترام) می باشند. زیرا ترام قبلا روی کاغذ پیگمنت نقش بسته است.
- کاغذ پیگمنت حامل تصویر و مطلب ترام شده را روی سیلندر انتقال میدهند به طوری که ژلاتین روی آن با سطح مسی سیلندر کاملا مماس باشد. این کار با فشار و همراه با پاشیدن آب بین ژلاتین و مس صورت میگیرد.
- سیلندر در آب گرم (۶۰ درجه سانتیگراد) چرخانده میشود. در اثر این عمل حفاظ روی پیگمنت که از جنس مقوا است، جدا میشود. پس از حدود ۱۵ دقیقه که ژلاتینهای اضافی روی سیلندر پاک شدند، نقش تصویر روی سیلندر ظاهر میشود
- سیلندر را با محلول آب و الکل ۵۰% میشویند تا خشک شود و پس از آن رتوش (آسفالتکاری) میکنند. شروع آغشته کردن سیلندر به اسید (در این حالت غلظت اسید متغیر است) یعنی غلظت از ۳۵ درجه بومه میشود و به تدریج کمتر میشود، در پایان غلظت به ۴۵ درجه بومه میرسد. رقیق کردن تدریجی به این خاطر است که از ترام قوی تا ترام ضعیف روی سیلندر منتقل شود (گود شود)
- پس از شستن سیلندر با الکل آن را کنترل میکنند تا اگر در نقاطی به خوبی گود نشده باشد، آن را با قلم حکاکی، گود کنند.
نکته ای که در سیلندرسازی باید رعایت شود این است که قطر سیلندر در همه نقاط آن باید دقیقاً متناسب با اندازه استاندارد ماشین چاپ باشد، زیرا اندکی تغییر و تفاوت باعث نا هماهنگی در کار چاپ میشود.
مرکبدان در چاپ هلیوگراور
چاپ هلیوگراور از نظر چاپ مرکب های اکلیلی از قبیل رنگهای طلایی، نقره ای و مسی، نتایج بسیار درخشانی میدهد و بالاخره هلیوگراور برای چاپ پارچه بسیار متداول و معمول است و در اکثر چاپخانه های دنیا برای کارهای رنگی و چاپ بر روی پارچه و اوراق بسته بندی به کار میرود. تغذیه مرکب به سیلندر از طریق مستقیم از وان مرکب و یا به صورت پمپاژ صورت میگیرد.
در روش پمپاژ : سینی زیر سیلندر چاپ، که مرکب از تانک به مرکبدانها به وسیله پمپ برقی و یا پنوماتیک بر روی سیلندر، پمپاژ میشود بعد از آنکه سیلندر آغشته به مرکب میشود در هر دو روش به وسیله تغذیه دکتر بلید، اضافه مرکب سطح سیلندر به تانک برگشت داده میشود. در حال حاضر مرکب ماشینهای مدرن مجهز به سیستم ویسکوزیته کنترل میباشد.
هریک از حلالها در یک تانک مجزا قرار دارد. بعد از آنکه مرکب به وسیله اپراتور تنظیم شد، به طور خودکار، شیر برقی تانک با فرمان تنظیم کننده باز میشود و حلالها در تانک مرکب با یکدیگر مخلوط میشوند و سپس پمپاژ میشود که بر روی سیلندر چاپ تنظیم میگردد.
ویسکوزیته : ویسکوزیته مرکب برای سرعتهای مختلف ماشینها تنظیم میشود. نوع مرکبها برای فیلمهای بسته بندی با حاللهای الکلی عبارت است از: اتیل استاد، ایزوپروپیل الکل و اتیل گلیکول. این نوع مرکب را برای کاغذها نیز میتوان مورد استفاده قرار داد. در حال حاضر در کشورهای پیشرفته برای چاپ استفاده میکند که حالل آن همان آب میباشد. در مدرنترین دستگاه انتقال مرکب بر ۱ کاغذ از مرکب پایه آب روی سیلندر چاپ که در دنیا متداول شده است به وسیله پمپ، مرکب زیر تیغه دکتر بلید پمپاژ میشود، به همین دلیل بسیار باصرفه است؛ چون از به هدر رفتن حاللها بسیار جلوگیری میشود.
آخرین مطلب :